В Саватхі.
Тоді монах Кокаліка підійшов до Будди, вклонився, сів збоку і сказав:
«Вчителю, Саріпутта та Моггаллана мають нечисті бажання. Вони потрапили під владу нечистих бажань».
Коли він сказав так, Будда відповів монаху Кокаліці:
«Не кажи так, Кокаліка! Не кажи так, Кокаліка!
Довіряй Саріпутті та Моггаллані, вони хороші монахи».
Тоді вдруге Кокаліка сказав Будді:
«Хоча я вірю та довіряю Будді, та Саріпутта та Моггаллана мають нечисті бажання. Вони потрапили під владу нечистих бажань».
Тоді вдруге Будда сказав монаху Кокаліці:
«Не кажи так, Кокаліка! Не кажи так, Кокаліка!
Довіряй Саріпутті та Моггаллані, вони хороші монахи».
Тоді втретє Кокаліка сказав Будді:
«Хоча я вірю та довіряю Будді, та Саріпутта та Моггаллана мають нечисті бажання. Вони потрапили під владу нечистих бажань».
Тоді втретє Будда сказав монаху Кокаліці:
«Не кажи так, Кокаліка! Не кажи так, Кокаліка!
Довіряй Саріпутті та Моггаллані, вони хороші монахи».
Тоді монах Кокаліка піднявся зі свого сидіння, вклонився, шанобливо обійшов Будду, тримаючи його праворуч, і пішов.
Невдовзі після того тіло монаха Кокаліки вкрилось фурункулами розміром з гірчичне зерно. Потім вони стали розміром з зелений маш, потім як нут, потім як насіння фініку, потім як сам фінік, потім як міробалан, потім як незріле яблуко, потім вже як зріле яблуко. Врешті вони лопнули, і монах Кокаліка почав стікати кров'ю та гноєм.
Від цієї хвороби монах Кокаліка помер.
Через образи до Саріпутти та Моггаллани він народився в пеклі Рожевого Лотоса.
Тоді, пізно вночі, величний Брахма Сахампаті, освітивши весь гай Джети, підійшов до Будди, вклонився, став осторонь та сказав Будді:
«Вчителю, почив монах Кокаліка.
Через образи до Саріпутти та Моггаллани він народився в пеклі Рожевого Лотоса».
Так сказав Брахма Сахампаті.
Тоді він вклонився, шанобливо обійшов Будду, тримаючи його праворуч, і зник прямо там.
Тоді, як ніч скінчилась, Будда розповів монахам про те, що сталось.
Один монах спитав Будду:
«Вчителю, як довго триває життя в пеклі Рожевого Лотоса?»
«Довго, монах. Не просто підрахувати і сказати: “Стільки-то років, або стільки-то сотень років, або стільки-то тисяч років, або стільки-то сотень тисяч років триває життя в цьому пеклі.”»
«Та Вчителю, чи можливо навести приклад?»
«Можливо», — сказав Будда.
«Уявіть, монахи, воза з Косали в двадцять мішків насіння кунжуту. І наприкінці кожної сотні років хтось забирав би з нього одне зернятко. І швидше закінчиться насіння в цьому возі, ніж життя в пеклі Аббуда.
Двадцять життів в пеклі Абудди прирівнюються до одного життя в пеклі Ніраббуда.
Двадцять життів в пеклі Ніраббуди прирівнюються до одного життя в пеклі Абаба.
Двадцять життів в пеклі Абаба прирівнюються до одного життя в пеклі Атата.
Двадцять життів в пеклі Атата прирівнюються до одного життя в пеклі Ахаха.
Двадцять життів в пеклі Ахаха прирівнюються до одного життя в пеклі Жовтого Лотоса.
Двадцять життів в пеклі Жовтого Лотоса прирівнюються до одного життя в пеклі Запашної Водної Лілії.
Двадцять життів в пеклі Запашної Водної Лілії прирівнюються до одного життя в пеклі Синьої Водної Лілії.
Двадцять життів в пеклі Синьої Водної Лілії прирівнюються до одного життя в пеклі Білого Лотоса.
Двадцять життів в пеклі Білого Лотоса прирівнюються до одного життя в пеклі Рожевого Лотоса.
Монах Кокаліка народився в пеклі Рожевого Лотоса через свої образи до Саріпутти та Моггаллани».
Так сказав Будда.
Тоді Святий, Вчитель, додав:
«Народжується людина в світі,
З сокирою у роті.
Дурень себе нею рубає,
Як мовить злі слова.
Як хвалиш тих, хто осуду достойний,
чи тих картаєш, хто лиш вартий похвали —
неначе язиком собі ти руку відсікаєш.
Щастя на цьому шляху не знайти.
Програти в кості — це дрібниці,
якщо гроші — то все, що ти втратиш.
Ба ліпше себе самого програти,
Ніж картати на святих.
Сто тисяч ніраббуд,
І тридцять п'ять аббуд —
такий термін життя у пеклі для того,
хто мовить чи думає зле до святих».
Кокаліка
Kokālikasutta (SN 6.10)